Re: Översättning av handboken för gnome-taquin

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Feb 9 20:31:06 CET 2016

On 2015-12-13 17:13, Sebastian Rasmussen wrote:

> Strängarna i denna handboken känns väl repetitiva,
> men om originalet ser ut så då får vi bara hänga på.

Så bra, ännu en spelhjälpsöversättning klar. Hittade följande i denna:

>flytta intilliggande brickor gnom att skjuta dem dit

Ett passande ord med tanke på vår skrivbordsmiljös namn, men tyvärr inte
i det här sammanhanget. "genom"

>Om du klicka på en bricka som inte kan flyttas

"klickar"

>kommer att flytta i denna riktningen

"i denna riktning"

>visa ett pussle

"pussel"

>Taquin logo
>Taquin logotyp

Flera av de andra spelen använder för strängar av denna typ formen "Logo
för Taquin"

>Legal information.

Kallas "Juridisk information." i de andra hjälptexterna för spel.

>DelaLik

Så makabert ;-) "DelaLika"

>CreativeCommons Attribution-Share Alike 4.0 Unported
>Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Unported License

Upptäckte nu att CC-BY-SA i och med 4.0 har bytt namn från Unported till
International. Nämnde det på irc, och utvecklarna höll med om detta, så
du kommer nog snart att ha nya strängar med "International" att
översätta istället.

>eller läs den fullständiga <link
href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/">Commons-kontraktet</link>.

kontraktet, så "det fullständiga"

Dessa kommer att se ut som tangenter med text i, så jag tycker att alla
kan inledas med antingen stor eller liten bokstav. (Kan finnas fler
strängar som påverkas beroende på vilket håll du föredrar att ändra åt.)

><key>ner</key>
><key>ned</key>

Tangentnamnet kan göras konsekvent. I orca ändrade jag till ned enligt
Josefs förslag.

><em>Startskärmen</em> är stället där du väljer dina inställningar och
starta ett nytt spel

"startar"