Re: Uppdatering av ett antal GIMP-paket…

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Feb 29 17:41:20 CET 2016

On 2015-11-07 20:55, Sebastian Rasmussen wrote:
> Hej!
>
> Jag gav mig också på att förbättra tillståndet för GIMP lite grann.
>

> gimp-python: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/285094/0/0/

Då kommer jag med några påpekanden för denna:

>msgid "Sample _Average"
>msgstr "Sampla _genomsnitt"

Verkar av sammanhanget vara ett substantiv. Kallas "Sampelmedel" i GIMP
självt.

>msgid "Pixel count"
>msgstr "Pixelantal"

Pixel har hittills översatts till "bildpunkt".

>msgid "Chroma (LCHab)"
>msgstr "Kulör (LCHab)"

Jag hade svårt att hitta någon allmänt använd översättning på chroma.
Har sett "Kroma" eller "Mättnad" på olika ställen (fast mättnad har den
nackdelen att det är lätta att blanda ihop det med det närbesläktade
"saturation" då). Ser även att "Chroma" finns oöversatt i gimp-plug-ins.

>msgid "Secondary Channel to s_ort"
>msgstr "Sekundär kanal att _sortera"

"s_ortera" så blir det ingen krock med _sortera som finns två strängar
innan.

>msgid "Partition q_uantization"
>msgstr "Partitionerings _kvantisering

Jag skulle skriva ihop denna även om ordet blir långt. Annars kanske
"_Kvantisering för partitionering"

>msgstr "Python-konsoll"
>msgstr "Spara Python-Fu konsollutdata"
>msgstr "_Konsoll"

Ser att detta är det sista gimp-paketet som inte genomgått ändringen
konsoll->konsol ännu.

>_Fog color
>Färg_ på dimma

Mellanslag som snabbtangent har jag aldrig sett förr. Ser ut som att det
borde gå bra att ändra till "_Färg"

>Spara Python-Fu konsollutdata

Om det skrivs om som "Spara konsolutdata för Python-Fu" känns det inte
längre särskrivet.