Komplettering av gnome-control-center

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Sön Mars 6 11:10:55 CET 2016

> Jag har alltid utgått från att ursprunget för ordet är det avlånga
> brevinkastet på en brevlåda eller i en dörr.

Japp, när jag läste mer på engelska wikipedia nämnde de förutom
letterbox också pillar och window, vilket förklarar etymologin ganska
väl. https://en.wikipedia.org/wiki/Letterboxing_%28filming%29

> Då jag tittade efter översättningsförslag för "letterbox" på amagama dök
> "brevlådeformat" upp vilket ger ca 3000 googleträffar. En del av dessa
> från instruktionsböcker för Adobe, Benq och Canon, så det finns i alla
> fall en viss användning av det ordet. Jag ändrar mig därför igen och
> mitt förslag blir nu "brevlådeformat".

Mmm, jag är inte helt nöjd, men jag får nog ge mig på denna punkten
om omvärlden redan bestämt sig för vilket ord som ska användas. ;)
Letterboxing blir i så fall brevlådeformatering..?
Vill minnas att jag sett just det ordet i någon översättning.

Nytt försök:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/304434/304037/0/