Re: Översättning av handboken för gedit-plugins.

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Fre May 6 23:52:58 CEST 2016

Den 2016-03-14 kl. 15:56, skrev Josef Andersson:
> Tack för granskningen!
>
> Ny diff:

Då kommer även jag med några synpunkter så kan den här skickas in sedan:

>poppup
>popupp

Två olika varianter förekommer i översättningen, men om vi vill
försvenska stavningen på popup skulle vi kunna enligt datatermgruppens
idé använda en tredje variant: "poppupp".
http://datatermgruppen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=91&obj=a151&uttr=popup

><app>gedit</app> bokmärken låter dig markera

Särskrivet, jag skulle föredra antingen "<app>gedit</app>-bokmärken"
eller "Bokmärken i <app>gedit</app>"

><gui style="menuitem">Toggle Bookmark</gui>
><gui style="menuitem">Växla bokmärke</gui>.

Kallas "Växla bokmärken" med plural i gränssnittet.

><gui>Code comment</gui>
><gui>Kodkommentarer</gui>

Kallas "Kodkommentar" i gränssnittet.

>values for Hue, Saturation, Value, Red, Green, or Blue.
>värdena för nyans, mättnad, röd, grön eller blå.

"intensitet" saknas i uppräkningen som översättning på "Value".

<input>[line number]</input>
<input>[radnummer]</input>

"go" verkar vara ett nyckelord som inte är översättbart på samma sätt
som kommandot bookmark behandlats i raden strax efter.

>To split one line into multiple lines:
>För att dela upp en rad till längre rader:

De blir kortare, inte längre. "dela upp en rad till flera rader"

>eller genoms att klicka på

"genom"

>Session Saver

Borttagen insticksmodul.
https://git.gnome.org/browse/gedit-plugins/commit/?id=7abf46cf9c6e3f12798e813ffeac28e3594167f0
Bör felrapporteras så det kan tas bort ur handboken också.

>Saved Sessions
>Sessionsspararen

"Sparade sessioner"

>de bokstäver du redan ha skrivit