[OT] Älvdalsk tangentbordslayout

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Okt 11 14:37:42 CEST 2016

Gunnar Hjalmarsson:
> (jag valde <TLDE>
> till vänster om ettan som normalt ger §-tecknet)

Om jag inte hade vetat och skulle letat hade jag nog i första hand
letat efter bland "dead"-tecknen, som <AltGr> + comma, <AltGr> + minus
eller knappen med bara sådana tecken till höger om Å.  Kanske knuffa
på dead_diaeresis?

Jag förstår din poäng med att ha en separat tangent som man inte
behöver kombinera med någon slags skift.  Om det är något som används
ofta vill man nog undvika att skifta.

Jag inser att tekniskt sett är inte en dead-tangent samma sak som en
som faktiskt genererar ett combining-tecken, men ur användarens
synvinkel blir de rätt snarlika.

Svårt sådant här!