Re: [OT] Älvdalsk tangentbordslayout

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Tis Okt 11 16:30:45 CEST 2016

On 2016-10-11 14:37, Göran Uddeborg wrote:
> Gunnar Hjalmarsson:
>
> Om jag inte hade vetat och skulle letat hade jag nog i första hand
> letat efter bland "dead"-tecknen, som <AltGr> + comma, <AltGr> +
> minus eller knappen med bara sådana tecken till höger om Å.  Kanske
> knuffa på dead_diaeresis?

Efter feedback från min 'uppdragsgivare' lutar vi nu åt det senare.
Eller rättare sagt: vi tänkte inte bara knuffa på <dead_diaeresis>, utan
helt ersätta tecknet med 'combined ogonek'. På det svenska tangentbordet
har vi ju ä och ö från början, och vid behov finns <dead_diaeresis> ändå
via <AltGr> + Å.

Så jag tar ditt förslag som en bekräftelse på att vi är inne på rätt spår.

> Jag förstår din poäng med att ha en separat tangent som man inte
> behöver kombinera med någon slags skift.  Om det är något som
> används ofta vill man nog undvika att skifta.

Jo.. Och om jag har förstått det rätt, förekommer vokaler med ogonek
rikligt i älvdalskan.

> Jag inser att tekniskt sett är inte en dead-tangent samma sak som en
> som faktiskt genererar ett combining-tecken, men ur användarens
> synvinkel blir de rätt snarlika.

Så är det förmodligen.

Tack för dina kommentarer, Göran!

--