Fel i gnome-user-docs

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat Apr 28 08:44:22 CEST 2018

On 2018-04-28 02:23, Gunnar Hjalmarsson wrote:
> Hej!
>
> Snubblade över en felöversättning.
>
> https://gitlab.gnome.org/GNOME/gnome-user-docs/blob/master/gnome-help/sv/sv.po?expanded=true&viewer=simple
>

> Det gäller stycket som börjar med "To enter a character by its code
> point". Det stycket ändrades här:
>
> https://gitlab.gnome.org/GNOME/gnome-user-docs/commit/10201c14
>
> men den svenska översättningen verkar gälla den tidigare lydelsen. Bra
> om någon kan rätta till det.

Tack för rapporten, fler ögon ser alltid mer. Strängen blev tydligen
bara uppdaterad till hälften på svenska senast. Har nu åtgärdat resten:
https://gitlab.gnome.org/GNOME/gnome-user-docs/commit/3aff1aea29280ccea3726b638915cbcc8a9041d3

> Det här blev lite gnälligt med tanke på hur sällan jag dyker upp här.
> Vill därför kompensera med att tacka alla som bidrar till
> översättningar av FOSS till svenska för ett fantastiskt jobb. Ubuntu
> 18.04 har nyss släppts, och jag imponeras än en gång över att (nästan)
> allt är tillgängligt på svenska.

Visst är det roligt med sånt som är översatt! Vill passa på att även
göra lite reklam för GIMP 2.10 som släppts i dagarna med 100% översatt
svenskt gränssnitt. Ett stort tack till Sebastian R för denna.