GCompris

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat Aug 9 22:21:52 CEST 2014

On 2014-08-08 13:13, Arve Eriksson wrote:
> @Anders Jonsson:
> Jag har också ett par synpunkter.
Tack för din granskning. Hade inte något emot något av förslagen , så
har ändrat allt.

> Posten direkt efter undrar jag om de inte gjort ett tryckfel - att
> originaltexten egentligen skulle använda 'yell' i både sträng 14 och
> 15. Därmed lämnar jag den posten därhän.
Har själv misstänkt detta, men brydde mig inte om att gräva djupare i
det då betydelseskillnaden är så pass liten.

> En sak jag är lite osäker på... "Find the transverse flute."
> Tvärflöjt, visst - men det finns en föregångare till den som heter
> traversflöjt också, historisk kuriosa och så. Man ser tydlig skillnad
> på dem, dock, så om jag bara tar mig tid att kolla igenom grafiken som
> används kan jag fälla ett till 300 % säkert utlåtande om det där. Nu
> för tiden vore det ändå lite konstigt att lära just barn om
> traversflöjter...
Bilden i spelet är näst intill identisk med
http://www.mjolby.se/images/18.26211ad31169511148b80001773/1366300782086/tv%C3%A4rfl%C3%B6jt.jpg
så tror det stämmer med tvärflöjt.
> Vad gäller alla notnamnen verkar vi använda lite olika system runt om
> i världen - jag tänker på H/B-frågan. Jag har inga problem med endera
> bokstav (låt stående översättning vara kvar!), men jag nämner det
> ändå: Har du gjort ett medvetet val?
B känns för mig mer logiskt att ha mellan A och C än H, och B användes i
notationskapitlet på den bok från 2001 jag tittat i som referens (vispop
7-9).
Efter att ha läst
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ton_%28ljud%29#B.2C_H_och_Bess verkar B ha
rätt stor spridning i Sverige sedan 90-talet.

Diff sedan senast: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/212447/212344/0/