Översättning av evolution

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Fre Aug 29 20:55:47 CEST 2014

fre 2014-08-29 klockan 19:19 +0200 skrev Anders Jonsson
<anders.jonsson at norsjovallen.se>:

> Dessa saknar eller har för många acceleratorer. Kommandot "msgfmt
> --check-accelerator=_ <FIL>" är bra för att kontrollera så att
> stora filer stämmer (man får givetvis bortse från om det
> förekommer _ i strängar av andra legitima skäl).

Har kört detta och fixat acceleratorerna.

> "evenemang"

Fixat!

> Här tycker jag den gamla konstruktionen är prydligare i och med att
> den undviker särskrivning.

Ändrade tillbaks.

> "Evolution"

Fixat!

> Särskrivning, kan undvikas genom att skriva exempelvis "genom
> användning av tillägget \"Exchange Web Services\" (EWS)."

Fixat!

> istället.)
>
> Särskrivning. Kan undvikas genom att skriva det som "Använd
> nycklarna \"work-day-monday\", \"work-day-tuesday\", etc. istället.)"

Fixat !

> "dra-och-släpp-operationer"

Fixat!

> mappträdet
>
> "Folder" ej översatt. Sen står det "asks", så ska nog vara
> "Frågar". Fanns någon mer "asks" som översatts så.

Har fixat dessa.

> "i"

Fixat!

> list."
> meddelandelistan"
>

> Originalen för dessa slutar med punkt.

Fixat!

Fixat!

> Vad blir egentligen plural på proxy? Ser att det finns två
> strängar sedan tidigare där det översatts till "proxys". Är
> själv inte stormförtjust i plural-s i svenska så skulle nog
> personligen ha skrivit det som nätverksproxyservrar för att komma
> från problemet att hitta en pluralform på proxy.
>
> Efter att ha tittat på Gnome i övrigt finner jag några andra
> ställen där ett ensamt proxy översatts till proxyserver, så det
> verkar vara en möjlig utväg.

Har bytt till proxyservrar.

> Särskrivning, skulle vilja ha "proxy-profil" som i strängen innan.

Fixat!

> Pågående handling, så "Kopierar"

Fixat!

> Kommit med ett avslutande mellanslag.

Fixat!

> "OAuth 2.0-åtkomstelement"

Fixat!

> "Ingen"

Fixat!

> respektive foldrar
>
> "folders" brukar översättas till "mappar".

Ops, fixat den med.

> Skulle hellre se detta som "Namn- och adressdel jämförs separat.",
> eller om man följer din befintliga översättning "
> Namnets och adressens del jämförs separat."

Körde på "Namn- och adressdel jämförs separat"

> Raka motsatsen mot vad originalet säger.

Pft! Ändrat den 180 grader... :)

> Skulle själv välja "ett nytt" då det verkar referera till filter.

Fixat!

> inställningar, e-post filter, osv.
>
> "e-postfilter", sen kan nog kommat före osv tas bort.

Fixat!

> Skulle själv skriva hop detta till Standardkalender.

Fixat!

> Man skulle kunna byta ordning till "iCalendar-fil (ics)" för att
> undvika särskrivning.

Sant, fixat!

> Petitess, men originalet har bytt till liten inledande bokstav

Fixat! Även petitesser är värda att fixa.

> Maildir-epostkatalog

Fixat!

> Man kanske skulle kunna avsluta båda dessa med "flerdelat eller
> alternativt meddelande" i stället?

Fixat!

> msgid "Syntax highlighting of mail parts"
> msgstr "Syntaxmarkering av e-post delar"
>
> "e-postdelar"

Fixat!

> skapas där.
>
> Det första "kan" bör försvinna. Sedan "evenemang" även för det
> andra "event".

Fixat.

> memo skapas där.
>
> Samma här, bort med första "kan", och "task" till "uppgiftslista"
> även i slutet.

Fixat.

> skapas där.
>
> Som sagt, bort med första "kan".

Fixat!

> Här blir frågan om det är t- eller n-genus. Jag lutar åt t
> eftersom jag brukar säga ett ID. "Ogiltigt käll-UID" i så fall.

Fixat!

> "instans av Evolution" eller "Evolution-instans".

Fixat!

/Snaggen