abrt

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tors Juli 17 17:35:39 CEST 2014

Jag tackar så mycket för granskningen!  Rena stavfel har jag bara
rättat och kommenterar inte.

Josef Andersson:
> core dump har ibland översatts tills kärndump, ibland till minnesdump.

Det var ju inte bra.  Jag ändrar till minnesdump genomgående.

> "Notification area applet that notifies users about issues detected by ABRT"
>
> "Applet which notifies user ..."
>
> Sökte igenom Gnome, Applet brukar översättas miniprogram.

Jag hade för mig att det bestämdes det skulle heta "panelprogram"
någon gång i tiden.  Men om du sökt igenom Gnome nu så har du säkert
färskare information.  Så jag ändrar till det.

> N msgid "Can't show notification: %s"
> N msgstr "Kan inte visa notifikation: %s"
>
> Samma här, Notification brukar oftast översättas med notifiering

Det är väl rätt synonymt, och här är det väl mer vardagligt språk än
en teknisk term.  Men visst, jag kan ändra.

> "N msgstr "& [-v] -d KAT\n\nBeräknar och sparar UUID och DUPHASH för
> oops-problemfor oops problemkatalogen KAT"
>
> Ser lite konstigt ut i slutet av meningen.

Ja, jag måste ha snubblat på tangenterna på något vis.

> "N msgstr "Kernelloggen indikerar"
>
> Kärnloggen? Kolla om det förekommer på flera ställen.

Jag hittade flera förekomster av "kernel" i de svenska
översättningarna.  Ofta med versalt "k" mitt inne i meningen.  Undrar
om någon faktiskt skrivit så, eller om det är något i automatiken i
Transifex som spökar.  Det händer att den plockar ihop översättningar
från olika paket, och det händer att det blir lite konstigt.

Hur som helst, nu har jag bytt till "kärn-" genomgående.

> msgid "Executed after the reporting is finished"
> msgstr "Exekveras sedan rapporteringen avslutats."
>
> Eftersom du använder kör på flera andra ställen i översättningen tycker
> jag att du kan använda det här med.

Fixar.

För samma meddelande påpekade Anders att det inte fanns någon punkt på
slutet i originalet, vilket jag också rättar.