Gnucash-översättning

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Mars 25 16:53:05 CET 2014

Erik Johansson:

> Är inte delar egentligen mer korrekt? Det intressant måste väl ändå
> vara de enskilda delarna som tillsammans gör transaktionen?!

Jag försökte läsa på lite.  Bland annat här:
http://gnucash.org/docs/v2.4/C/gnucash-guide/txns-registers1.html#txns-registers-multiaccount2

Det verkar som de använder "split" på (minst) två olika sätt.  Dels
som "split transaction" vilket väl får bli "delad transaktion" eller
möjligen "delningstranskation".  Men också i sammanhang som "splits
that make up this transaction", och i de fallet är som du säger
"delar" nog mest rätt.

Så man får kanske gå igenom alla meddelanden med "split" i sig, och se
om det handlar om själva delarna, eller en delad (transaktion).  I det
här fallet håller jag med dig, det är "delar" som avses.