Bengali

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Fre Jan 23 20:19:23 CET 2015

Gunnar Hjalmarsson:
> De som talar språket föredrar - av kulturella, känslomässiga,
> vad-vet-jag skäl - det moderna namnet Bangla. Stöd för det finns i
> felrapporten jag länkade till. Att det tar tid att få genomslag för
> ändringen är naturligt.

Men blandar vi inte ihop olika språk här?  De som talar språket kanske
vill att det skall heta bangla på sitt språk.  Men det är ju inte
samma sak som att det skall heta det på svenska.  Eller på engelska
för den delen.  På bengali stavas det ju inte ens med latinska
bokstäver.

Jag har svårt att tro att särskilt många bengalitalande verkligen har
starka åsikter om vad vi skall kalla språket på svenska.  Lika lite
som jag har några åsikter vad man skall kalla "svenska" på bengali.
Det vore snarast förmätet att försöka bestämma det åt bengalitalande,
utan att ha någon koll på bengali.

(För övrigt skrivs namn på språk med gemener på svenska.)