Översättning av GDM:s handbok

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Mars 4 21:33:27 CET 2015

On 2015-03-02 23:40, Sebastian Rasmussen wrote:

> Hittade några extra förekomster av denna. Letade förresten
> av en pluralversion av detta ord, men kan inte hitta någon.
> Finns inte det?

Finns tydligen ingen pluralform, språkrådet skriver följande:
"pluralform saknas, något som gäller alla substantiv som slutar på den
obetonade ändelsen -an (anmälan, begäran, början)." (Saxat från
http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_05.htm)

> Denna har jag funderat på. Jag misstänker att jag inte använt
> mig på ett konsekvent sätt av orden display och skärm. Men
> jag tror att Josef hade en idé om detta..?

Jag brukar hålla mig till vad som använts tidigare i översättningen. I
exempelvis mutter fanns det i alla fall skäl att hålla isär skärm och
display eftersom det fanns strängar som "Screen %d on display '%s' is
invalid".

> Nej, -bläddraren tror jag bestämt. Åtminstone är det vad
> jag ändrade till.

Låter bra. Det var bara jag som automatiskt utläste "-arne" som plural.
Släpp fångarne loss, det är vår!

> Spanade även in ett par andra fel och citationstecken som jag
> åtgärdade. Åh, och en fråga: ”flexible on-demand servers” har jag
> översatt till ”flexibla on-demand-servrar”. Har du/ni/någon ett bättre
> ord för ”on-demand”?
>
> Så, allt du nämnt borde vara fixat nu:
>
>   / Sebastian

Här kommer granskning del 3, de sista 30 procenten, och det var bara
några få saker där:

 >hela file då den kan vara stor. Om du inte ser några GDM-utskrifter i

"hela filen"

 >/apps/gdm/simple-greeter/banner_message_enable
 >848/21/4

Hmm? Nu hänger jag inte med...

 >Standard värdet är ”[]”.

"Standardvärdet"

 >Dessa andra alternativa motsvarar hjälpmedelsfunktioner som erbjuda av
Xservern som alltid kör under en GDM-session.

"alternativ"; "som erbjuds av"

 >Allmänna sessioninställningar

"sessionsinställningar"

 >Nyckeln <filename>Session</filename> ange basnamnet för sessionens
<filename>.desktop</filename>-fil

"anger basnamnet"

 >Först bör du säkerställa att Xservern är korrekt konfigureras.

"konfigurerad"