Uppdatering av Tracker

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sön Mars 15 21:58:23 CET 2015

On 2015-03-13 12:13, Josef Andersson wrote:
> Den vilda jakten på hur mycket vi hinner få översatt till GNOME 3.16 går vidare.
> Här kommer en uppdatering av Tracker.
>
> Diff:
>
> Tacksam för kommentarer.

Då kommer några kommentarer här:

>"Last-Translator: clone<josef.andersson at fripost.org>\n"
>"Language-Team: Swedish\n"

"clone" som namn, sen tror jag Virtaal har ätit upp e-postadressen till
tp-sv.

 >classegenskaper

"klassegenskaper

 >förSPARQL

"för SPARQL"

 >innnan

"innan"

 >loggingsvärden

"loggningsvärden"

 >närsomhelt

"närsomhelst"

 >subklasses

"subklasser"

 >subkommando

Kan nog översättas till underkommando, ser i alla fall det översatt så i
libgsf och packagekit.

 >sorterd

"sorterad"

>"Kunde inte starta grävare,
>Alla datagrävare är inaktiva

Kallas "insamlare" eller "datainsamlare" i övriga strängar.

 >återståll

"återställ"

 >Could not update tags
 >Kunde inte uppdatera taggen

"taggar"

 >Enable stemmer
 >Aktivera stemmer

Ser i den utkommenterade koden att stemmer tidigare översatts till
"bildande av ordstam" vilket nog är en så bra beskrivning som man kan ge.

 >List of directories to index recursively, Special values include:
&DESKTOP, &DOCUMENTS, &DOWNLOAD, &MUSIC, &PICTURES,
&PUBLIC_SHARE, &TEMPLATES, &VIDEOS. See
/etc/xdg/user-dirs.defaults and $HOME/.config/user-dirs.default

 >Lista över kataloger att indexera rekursivt, speciella värden
inkluderar: &SKRIVBORD, &DOKUMENT, &HÄMTNINGAR, &MUSIK,
&BILDER, &DELNINGAR, &MALLAR, &VIDEO. See
/etc/xdg/user-dirs.defaults och $HOME/.config/user-dirs.default

Det som skrivs med versaler verkar vara aliasnamn som jag inte är säker
går att översätta. I alla fall är det de engelska varianterna jag ser i
/etc/xdg/user-dirs.defaults på min egen dator. Två strängar med dessa.

 >Checks if FILE is eligible for being mined based on configuration
 >Kontrollerar om FIL är lämplig för att insamlad baserad på konfiguration

"för att insamlas" eller "för att bli insamlad"

 >Crawls and processes user guides in shared areas
 >Söker av och behandlar användarguider på delade ytor

Ytor får mig att tänka på något tvådimensionellt. Kanske man kan kalla
det områden i stället?

 >GraphUpdated- fördröjning

Mellanslaget efter bindestrecket kan tas bort.

 >Could not get display name for miner '%s'
 >Kunde inte hämta visningsnamn för insamlare: ”%s”

Inget kolon i originalet. Verkar som att %s är namnet, så det är nog
bäst utan kolon.

 >(--backup
 >(-backup

Ett bindestreck för lite.

 >revert configurations to defaults
 >återståll konfigurationer till standar

"standard"

 >Could not stat() file
 >Kunde inte stat() filen

Kanske "Kunde inte köra stat() på filen" så har vi en fullständig mening
med ett verb.

 >Search for feeds (--all has no effect on this)
 >Sök efter webbflöde (--all har ingen effekt på denna)

Plural i strängarna omkring, så denna sticker ut mindre med "webbflöden"