Översättning av Exiv2

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tors May 7 23:52:36 CEST 2015

On 2015-05-07 20:26, Josef Andersson wrote:
> [...]
>
> Översättningen är stor, och klurig då det är så många textdomäner och facktermer inblandade.
> Men,är någon manad att översiktligt granska den så kan vi säkerligen höja kvaliteten än mer.
> För fel innehåller den, det är det enda jag är säker på :).
>
> Översättning initierades av Daniel Nylander, togs upp till 80% av Arve, (båda nedströms).
> Jag tog den till trunk 100% uppströms och har granskat (så gott jag orkat - nu vill jag knappt se fileländet längre;).
>
> För den som tar sig en titt på den kan den här tråden vara intressant.

Stor fil, så vi tar det i bitar. Jag börjar med en pofilteromgång så får
du en lista stavfel att titta på.

För framtida referens är mitt tillvägagångssätt följande om någon är
intresserad:

$ pofilter --language=sv --gnome sv.po | grep pofilter | sort | uniq -i
 > out.txt
$ grep pofilter out.txt | sort | uniq -i

Pofilter läser sv.po och lastar allt i filen out.txt, sen kör jag grep
för att filtrera och sortera så att bara unika varningar är kvar. Allt
som räknas som stavfel är då i bokstavsordning i den listan (märkt
spellcheck). Fortfarande mycket falska positiva, men listan är nu
kompakt och går rätt snabbt att läsa genom för att hitta märkliga
stavningar.

Med det sagt är det orden nedan som jag jag tycker ser misstänkta ut
denna gång, somliga med stavningsförslag, de flesta utan:

adminstrativa

Advancerat

användnng

 >arteptitet

"artepitet"

assosicerad

autobländing

dagsljusflouruserande

Bildpunkstbeskärning

Blixexponeringsindikator (flera av denna)

blixtupprepningsar

Boktstavligt

boolsk

Bränviddslängd

dagnummret

Distortionskorrigering

Exempelivs

exempevis

exponderingsindexinställning

karaktestriken

fleratalet

förskjkuts

klassifiering

geodektiska

geodektiskt

Koordinatellippsioden

odefinifierad

specifierade

osökerhet

platse

graderingsbestämmning

färgförhandsvisingar

givent

Horisantal

horisontellk

värdeskalfakto

innnan

exponeringskompensantion

utmatningsrefereade

Indvidantal

Informaton

innehållades

instution

Instutions

Instutionskod

 >kameraprofilentaggarna

"kameraprofiltaggarna"

karakterstiken

klassficering

kodningsalternaiv

kodningsschem

kompatible

komponentar

konkaterade

Kontrasupptäckning

korrektera

 >Kvalifierare

Kanske "Kvalificerare"?

 >Linsdistortionsparametrar

"distorsion" stavas med s på svenska.

materialsamopling

medlemen

milisekunder

moteverka

motvarighet

Mätningsnoggranhet

Nomeklaturkod

Nomeklaturstatus

områda

elektoriska

originalpublikatioen

ospecifierat

plannumrena

pronografiskt

progam

represenation

 >Resurserrelations-ID

"Resursrelations-ID"

diagonella

Spegelåsning

sverktygsinställningar

linsdistortion

sändingen

sökvväg

Tidgaste

Tidsskodskala

Tillbakas

tolking

Tecknena

ursprunligen

utrustnngen

Utryckt

Vanligvis

 >Georeferenced av
 >georeferenserad
 >Georeferenserat

"georeferera" verkar vara verbet som används, exempelvis på
https://geosupportsystem.wordpress.com/tag/georeferera/

 >sekvensiell

"sekventiell"

 >taxanomiska

"taxonomiska"

 >gedodektiskt
 >geodektiskt

"geodetiskt" på alla varianter av denna.

 >Blixtexponeringskompensation
 >Blixtexponeringskompensering

Föredrar själv kompensation av dessa två.

 >Blixtexponseringskompensering

Samma, samt exponering felstavat

 >namngedd

"namngiven" låter bättre för mig.

 >Versionnumret

"Versionsnumret"

 >strategrafiska

"stratigrafiska"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stratigrafi

 >lithostrategiska
 >lithostratigrafiska
 >Litostraigrafiska
 >lithostratigraphic

"litostratigrafiska" ger akademiska resultat, så använd den stavningen
för alla dessa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litostratigrafi