Re: Översättning av gegl, gimp-plugins och libgimp

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tis Juli 5 21:38:54 CEST 2016

Fint, kul att få upp procenten på GIMP lite.
Ha en bra översättarsemester så länge, och välkommen tillbaka
när andan faller på.
Jag tog mig en titt på dessa tre och fann följande som
förslag och rättningar:

> libgimp: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/323909/305059/0/

msgstr "Slå samman synliga lager"

-->Sammanfoga

"Insticksmodulen %s kan endast hantera bitmapp (tvåfärgs) indexerade bilder"

--> tror det skulle se bättre ut med ".. bitmappindexerade (tvåfärgsindexerade) bilder"

msgid "Gradient Selection"
msgstr "Gradientval"

--> I t.ex. photoshop och i Windows heter gradient toning eller övertoning. Det gör det också ibland i gimp-översättningarna jag tittat i.
Jag föreslår att vi konsekvent använder toning istället för gradient. Kolla alla tre gimp-översättningar här.

msgstr "Draglist %d minska"
-> slider = skjutreglage

msgstr "Knapp mus"

msgstr "Knapp vänster"

msgstr "Knapp höger"

msgstr "Knapp mitten"

--> tror dessa skulle låta bättre med sammansatt omvänd ordföljd, t.ex. musknapp.

> gimp-plugins: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/323908/0/0/

filteralterntivesurround

--> alternativ

msgid "Optimizing animation"
msgstr "Optimerar animering"

--> Lite blandat om man kallar det aminering eller animation i översättningen.
Jag röstar på animation.

msgid "C source code"
msgstr "C källkod"

->C-källkod

exporteringen

->exporten

msgstr "C källkodshuvud"

--> C-källkodshuvud

msgstr "_X proportion:"
-->_X-proportion

msgstr "Importera bandelar från SVG så de kan användas med GIMPs slingverktyg"
-->banverktyg

msgstr "Rendera Windows metafil"
-->Windows-metafil

msgstr "Ange X-koordinat för hot spot. Ursprunget är övre vänstra hörnet."

I brist på andra förslag tycker jag vi kan låna MS benämning aktiv punkt för hot spot.
Förekommer på något ställe till.

msgid "H_ighlights"
msgstr "_Ljuspunkter"
--> högdagrar

msgid "_Wrap"
msgstr "_Wrap"
--> linda in?, radbryt?

msgstr "Region markerad för insticksmodul är tom"

-->Markerat område..
Region förekommer på något ställe till.

msgid "_Run-Length Encoded"
msgstr "_Run-Length-kodad"

-->Skurlängdskodad (ja, där lärde man sig något nytt)

#: ../plug-ins/ui/plug-in-metadata.ui.h:22
msgid "Credit"
msgstr "Ära"
--> Sett att det oftare översatts tack till.

> gegl: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/323932/0/0/

"     -p              öka på ramräknare för olika element när\n"

--> bildruteräknare..väl?

msgid "Smoothness"
msgstr "Utmjukning"

--> Brukar översättas utjämning

och producera en trevlig gravyreffekt."

-- embossing = ciselering om man ska följa övriga översättningen.

"Omgivning har beaktats, detta är radien i bildpunkter som tas i beaktande "
"när det bestäms vilka färger som mappar till vilka gråskalevärden."'''

--> Med omgivningen i beaktning är detta radien...

msgstr "Horisontellt position (från origo) för början av rutnät"

-->Horisontell

msgstr "Andra cellfärgern"
--> färgen

msgstr "Babl-formatet för utdatan"
-->utdata

msgstr "Färgtermperatur"
-->temperatur

msgstr "Plattmättnat"
-->mättnad

msgstr "Vertikal kamera panorering"
--> kamerapanorering

msgstr "Kormatisk anpassning"
-->kromatisk

msgstr "Ljus anpassning"
-->Ljusanpassning

insticksmodul generera en effekt
-->genererar

msgid "Tile Width"
msgstr "Brickbredd"
-->Plattbredd (om man ska följa gimp/photoshop-termerna för tile). Bricka förekommer
på något ställe till.

msgstr "Vågopr"
-->Vågor

orignalfärger
-->original

Mandelbort, Sierpinski
-->Mandelbrot

msgstr "Virvlningsknipning"

-->Virvelknipning

 Virvlningsvikenl
-->Virvelvinkel

msgid "Calculate b value from focal"
msgstr "Beräkna b-värde från fokaldjup"

-->focal = brännvidd. På några ställen

Och för alla tre översättningar - när vi ändå är inne och donar kan vi ersätta \" med ”.

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson